Himmelriket...

Det är där, i himmelriket jag har befunnit mig denna helg.
Hela jag spritter av kreativitet och inspiration. Jag har sett så mycket vackert och många idéer och framtida projekt, stora som små har börjat ta form i min luddiga lilla hjärna.

Det bästa med helgen, enligt min mening var besöket på Zetas Handelsträdgård. Jag har sedan många år tillbaka drömt om att göra ett besök där. Jag har alltid varit intresserad av blommor och natur, faktum är att ett av mina tidigaste minnen handlar om just blommor....  

Jag minns hur jag smitit från mamma och krupit igenom grannens yviga häck. Jag hamnar så småningom i en färgsprakande rabatt med blommor i alla möjliga färger och former. Jag kan knappt tro mina ögon, blir helt betagen. 
Jag minns att jag plockar en blomma och så en till..
Strax därefter hittar mamma mig, lerig och lycklig.
Mamma var dock inte lika road av det hela. Jag fick en hel del skäll.
Men, vad gjorde det? Jag var snart fyra år och hade redan funnit min passion.


Ja, och på den vägen är det. Intresset har ökat med åren och idag är det så stort att jag har en bok där jag löpande skriver ner alla mina galna trädgårdsidéer och framtida projekt. Den innehåller både skisser och inspirerande bilder. Jag vet redan flera rum min trädgård ska innefatta, några av dem är:


·     Fjärilsgården, ett Utopia för fjärilar och fjärilsälskare

·     Vita havet med sin pinnkastarbro, där man kan dingla med benen och kasta pinnar

·     Örtgården för alla kryddälskare

·     Vilda hörnet med sin mossoffa

·     Ute-spa


Den del av min trädgård jag drömmer mest om för tillfället är min utomhus spa avdelning. 
Ungefär så här går tankarna: 

Körsbärsträd i mängder, flera olika sorter och varianter.
Stora ståtliga magnoliaträd... De har ett så vacker formspråk och växtsätt tycker jag.
Denna del av trädgården är den mest intima och privata. Trädgårdens hjärta.
Jag planerar att omhägna just denna del med stenmurar och buskage. Hit ska man bara kunna komma genom en speciell öppning precis som i filmen "The secret garden".

Föreställ er hur ni en sen sommarkväll kryper ner i ett badkar med ett glas bubbel. Inte vilket badkar som helst, just detta badkar är nedsänkt direkt i marken, precis i höjd med själva gräsmattan. Allt för att komma ett steg närmre naturen. I denna del av trädgården råder frid. Det är bara du, stillheten, stjärnhimlen och månens ljus som strilar ner genom körsbärsträdets knotiga grenverk......
Marken är till stor del täckt av mjuk, fluffig mossa. Helt enkelt till anledning av att det inte finns något skönare att sätta ner sina bara fötter på.
I anknytning till badet finns även en skärmvägg gjord av trä och flätad pil. Skärmen är klädd i skira tyger i naturnära färger. Här kan man enkelt och bekvämt hänga sina kläder eller klä om efter sitt nattliga dopp. Som komplement till detta hänger även ett nött, gammalt och flagnat skåp på en trädstamm. Naturen möter det gamla nötta i en härlig kontrast. I skåpet förvaras diverse skönhetsprodukter, tvålar och borstar. I alla träd runtomkring dig hänger ljuslyktor som skänker ett varmt och behagligt sken över platsen....

Detta är en av många drömmer som cirkulerar i mina tankar.

Jag har inte hittat min trädgård ännu men jag håller mig ändå sysselsatt med en del trädgårdsarbete. Jag tåtar i mina föräldrars trädgårdar. Där förvarar jag även speciella växter jag fått tag på som jag vill ha i min trädgård i framtiden. Flera av dessa växter har jag själv grävt upp från en ödegård inte långt från mitt barndomshem. Vackra aklejor, undersköna pioner och andra gamla godingar.


Enligt min mening bör alla hålla på med trädgårdsarbete. Det finns miljöpsykologisk forskning och statistik som visar att just trädgårdsarbete förebygger negativstress. Vill ni öka ert välbefinnande, få mer tid för eftertanke, stimulera era sinnen, ingjutas med nytt hopp och ny livskraft, väcka er kreativitet och skaparglädje då är trädgård medicinen för er!


Det bästa med trädgårdsarbete är när man blir ett med sin trädgård, då man riktigt känner den. Att se ett frö gro och växa... Naturen bjuder in oss att bevittna små mirakel, något nytt sker varje dag. Från den svajande fröställningen i vindens grepp till minsta lilla löv.J ag önskar att fler kunde se det vackra med trädgård och trädgårdsarbete. För mig handlar det nog mest om frid i själen, det får jag när jag är ute i naturen.

Det går knappt en dag då jag inte tänker på min framtida drömträdgård. Frågan är inte om jag skall ha en trädgård, utan var och när och det, det får framtiden utvisa….

 



Så här ser man ut då man befinner sig i himmelriket. Tro det eller ej men så fort jag klev innanför portarna till Zetas trädgård var min förkylning som bortblåst. Den kom dessvärre tillbaka redan samma dag. Men vad gjorde det!? Jag njöt i fulla drag av denna härliga utflykt!

 


Kommentarer
Postat av: erica e

Snyggaste josefin!! Det riktigt strålar om dig!

Puss

2009-10-13 @ 19:04:03
Postat av: Elin the sambo so to say

Åh vilket härligt kort Jossan!!! have a nice working day, hey...

2009-10-19 @ 08:04:55
URL: http://enperfektdag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0