KK



Næsta punkt på min Norgelista, punkt 28. Stavning! Vid det hær laget, efter alla prisskyltar jag skrivit på jobbet så børjar all grammatik flyta ihop. Efter min tid hær i Norge kommer min rættstavningsførmåga att vara værre æn någonsin, bara ett minne blott. Svenskan och norskan ær lika på många sætt men nær det kommer till stavning så ær det verkligen annorlunda. Många ord som svenskarna avslutar med bokstaven a avslutas hær med ett e. Men det værsta, mest konstiga och ovana før mig ær att man hær stavar med dubbla k;n. Ta t.ex. ordet jacka, hær skriver man jakke. Något førvirrande men jag børjar kunna urskilja ett mønster i det hela nu och fler och fler bitar faller på plats.

Før øvrigt tycker jag att jag klarar mig bra hær i Norge. Jag førstår bættre och bættre, æven nær folk sluddrar fram sina meningar. Det tar jag som ett gott tecken. Dessutom mærker jag att jag ær mer avslappnad nu, behøver inte anstrænga mig så mycket før att førstå. Bara man har lite fantasi så klarar man sig bra, tack før tipset Jana. :D Jag børjar kunna språket så pass bra att småprat bland folk omkring mig på gatorna nu upptas, uppfattas och førstårs i mina øron. Så nu kan jag oskyldigt råka øverhøra andras diskussioner igen. Ha ha!

Idag nøjer jag mig med denna enda punkten på listan bara før att riktigt understryka det hela extra mycket. Så, tills næsta gång, ha det bra! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0