Filmfrossa, Indiska och træning = sant



Precis som rubriken lyder så ser mitt liv ut før stunden. Nær jag inte jobbar eller trænar så ser jag på film efter film. Jag har redan hunnit læsa ut alla bøcker jag tagit med och sett alla filmer jag har (flera gånger om dessutom). Men jag fortsætter ændå att se mina filmer, jag kan numer replikerna som ett rinnande vatten vid det hær laget i de flesta filmerna. Jag bara vægrar se på alla trista dokumentærer eller hysteriska program som min tv erbjuder (enligt min mening finns det allt før många dåliga och skrikiga program på tv nufølrtiden. Børjar jag bli gammal månne!?!). Som tur ær så har jag iaf tv4 som jag kan titta på ibland før att se vad som hænder i Sverige och så klart så jag kan njuta av "Sommar med Ernst". 

Nu føljer en fortsættning på min lista om mina upptæckter i Norge:

8. Mataffærerna ær konstiga
9. Utbudet i mataffærerna ær ænnu konstigare
10. Avocadon i Trondheims matbutiker ær enorma!
11. Norrmæn æter inte lunch som vi svenskar, de nøjer sig med en macka på sin højd och går sedan och småæter godis istællet.
12. Søndagsøppna matbutiker ær inte detsamma som måndagsøppna butiker!
13. Det går att øverleva utan facebook, æven om det ær trist att inte ha så bra koll och kontakt med sina vænner.

Som sagt, søndagsøppna matbutiker ær inte detsamma som måndagsøppna butiker! Det ær något jag lært mig på den senaste tiden. Till søndagen stængs matbutikerna av och enbart en liten del av affæren ær øppen. Det ær en helt annan del i butiken osm man inte annars har tillgång till. Det ær som en liten minibutik inne i sjælva butiken. Snacka om att jag blev snopen nær jag stod dær och førsøkte komma in genom de vanliga skjutdørrarna till butiken Bunnpris førra helgen. Det stod ju klart och tydligt att det skulle vara øppet och det lyste vælkomnande inne i butiken. Men dørrarna var likt væl stængda och vægrade ge vika før mig. Till slut kom det några yngre killar fram till mig och de førklrade lite skrattande att ingången var dær borta på søndagar, medan de pekade med en (av allt återhållt skratt) skakande arm bort mot ett hørn av byggnaden. Kul att man kan roa någon! Jag var på superbra humør denna dag och vægrade låta denna lilla pinsamhet slå ner mig. Ha! Nær jag børjade gå mot den andra ingången frågade småkillarna om jag kunde køpa ut lite øl till dem. Nu var det min tur att skratta! Ha ha ha, nej du lilla væn. Jag bara skrattade och skakade på huvudet. Ha ha ha!  

Jag har æntligen hittat en Coop affær i mitt område, denna butik påminner iaf lite mer om mataffærerna hemma i Sverige. Något jag inte lyckats hitta ænnu dock ær ett bra stælle att køpåa mjukt brød på. De har inte alls samma utbud som hemma, bara en massa ljust brød och så har de någon typ av brødkapningsmaskin dær man sjælv får kapa till sig en limpa eller två. Skumt och lite halvlæskigt!

Jag fortsætter att træna och fokusera på ett hælsosammare liv. I ærlighetens namn så snubblar æven jag ibland men nu ær det slut med det. Jag har återigen hittat min sjælvdiciplin och mitt totala fokus igen. Nu ær det træning och att komma i form som gæller. Jag vet ju sjælv att jag mår så mycket bættre och tycker så mycket mer om min sjælv och livet då jag trænar, så nu ær det bara att hålla i. Jag har redan hunnit med tre joggingturer denna veckan på 45 min vardera. Det kænns bra och jag ær nøjd med mig sjælv! Jag har numer en runda som jag alltid tar. Sjælvklart, som den sanna martyr jag ær så går min runda først førbi och runt ett fængelse och sista biten (som ær som jobbbigast, nær man ær som allra trøttast) leder mig førbi ett bageri. I luften i kvarteret med bageriet ligger en stændig lukt av nybakat brød och nygræddade bullar. Allt før att plåga mig sjælv och påminna mig om varfør jag faktiskt befinner mig i det tillstånd och utførandet av den aktivitet som jag faktiskt gør.


Min status i livet, det som fortfarande gæller. Jag væntar ænnu på internet hemma, mitt norksa personnr och bankkonto samt på att få ordning på min post. Jag har tilltro och hoppas på att det løser sig med allt detta till børjan av næsta vecka. om inte så får jag formatera om mig till surkærringen Josefin och børja ringa runt och tjata på de olika myndigheterna så som skattetatten før att sætta saker i rulling och få lite fart på saker och ting.
På måndag børjar jag æntligen jobba som dekoratør på riktigt. Jag ska skylta om, klæ dockor, gøra om hela shop fronten med klæder i butiken samt gøra två kampanjytor. Det ska bli så kul!!!!

Till kvællen ska jag laga riktigt god mat, det blir urgrøpta ungsgræddade suchinihalvor fyllda med løk, vitløk och fetaost tæckta med ett lager av gyllenbrun ost. Mumms! Ha det gott så længe, det tænker iaf jag ha! Massor av kærlek till er alla dær ute!


Kommentarer
Postat av: Marika

Jossan din blogg är underbar! Du får mig alltid skratta!

2010-08-08 @ 18:37:56
Postat av: Sara

Ja skrattar bäst som skrattar sist som man brukar säga...stackars killar fick vara utan öl en söndag.

Saknar dig och hoppas att jag hinner hälsa på dig någon helg! Kram

2010-08-08 @ 22:21:47
Postat av: MAMMA STINA

tänk att det kan vara så olika fast norge känns så nära, kul att läsa på din söta norska, håller med Marika ,man blir glad av att läsa den. Kram,kram,kram.........

Hoppas du får ditt internet snart, väntar på rapport om vad Hauk med familj tyckte om den förvandlade lägenheten en trappa ner. Är det en gullig familj?

2010-08-12 @ 14:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0