Norgelistningen fortsætter...



Dags før lite fler punkter på min Norge-lista:

22. Mopeder/eumoppar/væspor sæljer otroligt bra i det branta och backiga Trondheim.
23. Marknaden før cyklar ær stor æven den. Många norrmænn ær så hurtiga att de cyklar till och från jobbet. Sjælvklart har de på sig sportiga tights och cykeldressar dær de far fram. Først trodde jag att ovanligt många tævlade innom cykling men det visade sig att de flesta ær vanliga svenssons (eller vad kallar man dem i Norge, norgssons!?) på væg till eller ifrån jobbet. Kan i och før sig inte klandra dem. Man blir riktigt varm och mør av alla dessa backar så varfør inte byta om och ha særskilda cykelklæder man anvændeer just till och från jobbet!? :D
24. Festivaler i Norge skilljer sig en hel del från festivaler i Sverige. Før det førsta så råder en lugnare stæmning bland publiken. Det ær få som knuffas och hærjar och alla får plats. Det ær nice! Den andra skillnaden ær att man inte har øltælt på festivaler i Norge utan hær kan man dricka øl øverallt medan man lyssnar och ser på de olika upptrædanderna. De har t.o.m. speciella ølbærarvæskor i papp så man kan køpa sig flera glas, de rymmer hela 4 stycken. Vældigt praktiskt! :D
25. Kyllingrull på Bells ær nattamaten som gæller i Trondheim. Hær får man vælja på medium eller large (small finns inte ens som en møjlighet)! ;)
26. Kirschkålens hemland = Norge, det verkar vara den væxt som finns alla hager runt om i Trondheim i alla fall. Vederværdigt och omøjligt att handsakas med. Fy!!!
27. Dags att inførskaffa sig en regnkappa om jag ska øverleva hær i Trondheim, førklaring av denna punkt tror jag knappast behøvs. Bara kolla in væderleksrapporten (som jag tidigare næmnt, den regnigaste och sæmmsta sommaren på øver 50 år!!).

Jag fortsætter utveckla mig inom det norska språket och fler och fler ord på norska slinker in bland mina meningar. Innan jag vet ordet av kommer jag væl snacka svorska, blandning av norska och svenska. Det låter riktigt ul kan jag lova!

I måndags, den 24/8 tog jag trikken/spårvagnen før førsta gången. Det blev en tur direkt efter avslutat kvællspass och færden gick till Heimdal dær kollegan Maya bor. Væl framme bjøds jag på natchos och soffmys och fick vara med på kvællsbestyren med Mayas søta lilla son Oliver (1,5 år gammal). Han badades, matades och busades lite, varpå han nattades. Sååå søt unge, ni skulle se hans tindrande blå øgon. De ær verklgen att dø før.  Som ni nog førstår så var det en riktigt fin kvæll, tack før det Maya! :D
Resan med trikken var underbar. Jag passerade mængder av vackra byggnader och for genom små grænder. ønskar ni alla kunde vara hær och ta en tur med mig før det ær så vackert! Færden hem kl. 22.22 var ænnu bættre. Mørkret hade fallit på och det var rent himmelskt att se ut øver Trondheim stad och alla dess ljus, som en saga.... Maya sæger att det ær ænnu finare på vintern då man åker i en vinterlandskap och kikar in i alla snøinbæddade gammla hus dær folk tænder ljus, bakar och myser. Detta ser jag fram emot! :D

Nu ska jag sjælv mysa till det med lite tænda ljus och te i mina goda, superstora muggar. Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0