En heldag på byn





Ännu en helg har passerat i Trondheim. Jag lever och andas fortfarande och har redan hitat tillbaka någorlunda till mitt vanliga glada jag. Lördagen fylldes av många härliga glädjeskutt på de glatta gatorna vid sidan av fina vänner. Så gott som hela lördagen spenderades sammen med arkitektvännen Maren. Vi möttes upp runt tolvtiden på byn och spenderade sedan flera timmar flanerande runt i söta små butiker. Det njöts i fulla drag av häst och släde, män spelandes på gammla positiv, brinnande marchaller, snö, gatumusikanter, glögg, marknadsstånd, granris, girlanger, julgranar, skönsång och mycket, mycket mer....




Nyöppnade butiken "Weekday" blev första besöket...





Cool, futuristisk inedning...

Att prova kläder i deras omklädningsrum var som att kliva in i någon konstig typ av rymdfarkost. Det var riktigt spännande och det kändes som om att både tid och plats skulle kunna vara helt annan då man klev ur provhytten igen...











Ett annat stopp var på loppisen Stas. Nötta prylar och små skatter i en härlig blandning...





Jag hittade en ny vän att klappa på...




När musten börjat gå ur oss tog vi oss till ett kosligt cafe och spiste ljuvligt smaskig vegetarisk mat samtidigt som ögonen vandrade längst en masa skön konst. Stället vi besökte heter "Ni Muser Cafe". Cafeet i fråga fungerar både som cafe men kombineras med galleri och konstutställning. Fin mix!




Klockan 2 pils är aldrig fel...




Vegetegetariskt är gott!!! :D




Maren och konst...




Vacker detalj på den vackra byggnaden som "Ni Muser Cafe" ligger i.





Skön gatukonst på kortsidan av byggnaden...




Med påfyllda energidepåer styrde vi sedan kosan till köpcentret "Trondheim Torg" där shoppingen fortsatte. Både jag och Maren fann kvällens outfit och jag hade även glädjen att finna min nyårsklänning under loppet av dagen. Kläningen i fråga, en svart liten tight sak som jag redan gleder mig till att få bruka på Ingrids nyårsfest. 

När väl "Trondheim Torg"s alla butiker avklarats vinkade jag adjö till Maren och skuttade ombord på buss 5 som tog mig till Voll Studentby och Angelltröa. Det blev en snabbdusch, lite piff och trix och sedan iväg mot bussen igen. Denna gång blev det att ta buss nummer 9 ner till Solsidan för att sedan traska vidare på glatt vinterunderlag hem till Maren och Jan på Möllnberg. Det bjöds på hemlagad pizza, härliga skratt och intressanta diskussioner. Snart slöt Ingrid sig till vår lilla skara och vi trotsade kylan och begav oss ut i det Trondheimska nattlivet sammen allihopa. 

Efter avslutat partajande på byn spenderades natten gammal vana trogen på Hotell-Ingrid. Jag sov med självaste Brandon från Beverly Hills och drömde fina drömmar. Frukosten var lika bra som alltid. Varm choklad med en nypa kanel och en klick vispgrädde, smarrigt hembakat bröd med skinka, avocado och kryddig peppar avnjöts framför tv:n och filmen "Home Alone". Här snackar vi julstämning på hög nivå. När magen fått sitt halkade jag mig ner för de branta backarna på Rosenborg hem till Maren och Jan igen. Här byttes de skyhöga partyskorna ut mot några mer promenadväliga skor och två koppar kaffe avnjöts varpå jag drog vidare hem till Angelltröa.

  
Resten av denna dag har mestadels spenderats framför datorn skypeandes med bland andra fina Lina (min x-sambo från tiden i Leksand) och tittandes på spännande handbollsmatch mellan Sverige och Norge. Nu vankas ännu ett pass på skype, det blir diskskypeande med fröken Geite. Disken till trotts så gledjer jag mig enormt, alltid lika fint att prata med min underbara vän från Malmö. 

Ha en fin kväll folkens!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0