Botaniska Trädgården och minnen från barndomen

Här kommer gröna, granna, sköna, sanna sommar... Som jag nämde i tidigare inlägg så har jag hunnit med flera besök i den Botaniska Trädgården och nu kommer äntligen lite bilder från det. 

Nedan bjuds ett videoklipp med en av mina absoluta favoritsånger. Sången heter "Plocka vill jag skogsviol".  
Denna låt önskade jag mig nästan alltid att få höra till läggdags. Den är så där vemodig och sorglig men ändå fylld av styrka och hopp. Jag minns hur mamma sitter vid sidan av sängen, eller snarare på själva sängkanten. Det är läggdags och nu är det äntligen min tur, min egen tid med mamma. Det lilla nötta vitmålade träfönstret står på vid glänt. Utanför doftar det av sommar, jasmine och kaprifol. Jag kan se himlen och alla dess stjärnor från min trygga lilla vrå på Prästgatan och jag njuter då en vindil smyger sig in genom fönstret och smeker mina bara fötter, mina sommarfötter närmare bestämt. Sulorna går i en svart och grönaktig ton av allt barfotaspring på gräsmattor i alla gårdar omkring. det är fotsulor som minner om skratt och lek, maskroskrig, spring i benen, äventyr och total vänskap. Mamma sjunger och jag fäller en liten tår då mina tankar går till kvinnan som sitter där i det gröna på en sten och hennes hjärta ömmar. Hennes hjärta ömmar men hon låter sig inte slås ner utan glädjs på något konstigt vis ändå åt sina minnen. Så kommer ännu en vindil och jag ryser till av välbehag. Allt är precis som jag vill ha det i en sommarljuvlig natt... 

 





En annan låt jag gärna lyssnade till vid läggdags var "Uti vår hage". Jag fick en gång berättat för mig att blommorna som räknas upp i sången i själva verket var en typ av recept på hur man kunde se till att få missfall. Då det var en synd förr att få så kallade oäktingar samt att göra abort så förde kvinnorna denna hemlighet vidare till varandra genom sång för att kunna rädda varandra ifrån en hemsk framtid. Även denna sång låter lite vemodig men den är så fin enligt min mening.

 






Älskade Magnolia! <3






Iris



Nu är det läggdags och vad passar då bättre än att avsluta det med att lyssna på dessa två fina visor!?! God natt alla fina. Imorgon blir en fantastisk dag, så det så! Kärlek <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0