Tusen längtans dag






Längtar efter julen, familjen, vännerna och värmen. Mest längtar i största allmänhet. Längtar efter helg och mysiga stunder, längtar efter något nytt, spännande som jag inte ens vet vad det är ännu. Men idag, dagen av längtan tycks ingen ha tid för lilla mig. I alla fall inte de där hemma i Sverige. Ingen Geite att skratta med, ingen mamma som kan säga de där rätta orden som gör allt bra och reder ut de mest tilltrasslade tankarna och inga systarar att samtala med. Lite småledsen, trumpen och något övergiven har min lägenhet, pilatesträningen till trotts förvandlats till en källare igen. Typiskt! Tankarna maler och jag går på högvarv. Ena sekunden lyckas jag intala mig själv att allt är lugnt, bra och hur fint som helst (för det är det ju egentligen) och nästa sekund vänder det och tankegångar som, "men om", "kanske", "eller", "hur blir det" m.m. kommer krypande. Ibland blir det bara lite för mycket att ta in för ett litet Josefinhjärta och då behövs ventileras, särskilt med alla de kära där hemma. Men ikväll får jag helt enkelt försöka klara mig själv och lugna ner mig på egen hand.

Frågan som maler värst av alla frågor just nu är i vanlig ordning "Vad ska det bli av mig"? I detta fall omformulerad till frågeställningen: ska jag flytta till Stavanger? Gah! Mitt hjärta har just som bäst börjat rota sig här i fina Trondheim och att nu behöva ställas inför detta känns inte alls bra. Jag har fått ett riktigt fint jobberbjudande som självklart lockar. Men saken är den att jag var så övertygad om att åtminstonde spendera sommaren här i Trondheim att jag inte ens tänkt tanken på att lämna. Nu vet jag inte hur det blir med den saken. Ska man följa hjärtat eller ska man gå på ambition och karriär? Måste man alltid vara så förståndig och duktig eller kan man pausa livet, leva i en liten bubbla med rosa skimmer och kärlek?! Mitt hjärta blöder för mina fina vänner och kollegor här i Trondheim. Vill inte, kan inte tänka! Bäst jag sitter här och skriver blir blicken suddig, en tår rinner längst kinden. Tanken att lämna alla underbara människor som kommit in i mitt liv sedan jag flyttade till Norge är nästan oumbärlig. Min fina Indianfamilj! Världens härligaste Ingrid, underbara Maya, superbruden Maren, partypinglan och glädjekällan Ina och så klart världens finaste Catrine och alla andra finingar på Indiska.  








   



Konstigt att den kan rymmas så mycket i en liten människa. Även om jag känner precis allt det där jag beskriver ovan finns även en längtan efter något nytt, spänning och nya äventyr. Stavanger är kanske rätt steg att ta. Jag måste bara vänja mig vid tanken och hinna sammla energi och mod igen. Jag vet att jag skulle klara det men för en gång skull önskar jag att jag kunde vara barnslig, oresonlig, oförståndig och att inte tänka så långt. Sticka huvudet i sanden och bara vägra. Ibland vill man bara leva, andas, känna pirret av fjärilar i magen och hjärtat som slår.

Nu har jag skrivit av mig så det känns lite bättre. Det har blivit dags för att ta till ett välbeprövat och fungerande knep, sängläge och en god bok. Imorgon ska jag i alla fall skypa med kära lilla mamma och då kommer allt i vanlig ordning kännas bättre. Vad är det egentligen med mammor!? Tänk att de kan trolla bort de största problem och jaga bort alla former av hjärnspöken som i ett litet enkelt trollslag. Älskar dig mamma! <3 


Kommentarer
Postat av: Maren

Ting som må taes med i betraktning:



Ettersom INGEN trøndere kommer til å tale FOR Stavanger, og du dermed står i fare for å aldri få vite hvilken fantastisk by det er, så velger jeg å ta litt ansvar her nå. Stavangers eneste minus, er at ingen av oss bor der, selvsagt. Men bare så du vet det: som by så banker Stavanger Trondheim glatt ned i støvlene, Jossan. Det er kanskje Norges vakreste by, her finnes Norges lengste strender, massevis av kule surfere og filmfolk, det er fantastisk kul og avslappet stemning, sentrum er en halvøy med nydelige gamle hvite hus og INGEN biler fordi gatene er så smale. Og nattelivet er LEGENDARISK.



Og menneskene i Stavanger er superkule og avslappete på en veldig stilig måte, dialekten er DRITSEXY. Hør bare her! Typisk Stavangerfolk dette her: http://www.youtube.com/watch?v=jqvemalS5bY

(denne filmen skal vi forresten se sammen en dag snart, for den er knall)



I tillegg fant jeg denne glossy videoen her, SJEKK! http://www.youtube.com/watch?v=32DsJcNtGPM&feature=related



Jepp. Stavanger er ingen kjip plass, det eneste minus er at ikke vi bor der. Men om du flytter dit, så kommer ihvertfall jeg på besøk, jeg lover!!!!



2010-11-30 @ 10:52:01
Postat av: erica e

Grattis till jobberbjudandet! :D

Måste försöka loga in lite oftare på skype så vi får prata, har ju inge koll på ditt liv längre :(

2010-11-30 @ 12:59:01
Postat av: MAMMA STINA

hej gumman!ska bli fint att prata ikväll, tack för de vackra orden, Vilka fina vänner Du har fått, förstår att det är svårt att flytta igen, men vem vet, Stavanger lär vara väldigt vackert o har ett betydligt mildare klimat än Trondheim. Ha lite is i magen, vi pratar mer ikväll. kram mamma.

2010-11-30 @ 13:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0