God Helg...



Ännu en helg har passerat i Trondheim. Jag har jobbat helg men även hunnit med att utforska utelivet och att göra nya bekantskaper. Denna helg har två nya uteställen besökts. På fredagskvällen njöt jag av svenskt sällskap på "Den Gode Nabo" med levande ljus, skön musik, tummbrottning och en hel massa ironi och humor. Det hela var en väldigt spontan och lyckad kväll och jag kan inte ens beskriva med ord hur skönt det var att få höra lite svenska igen efter närmare 2 månader i Norge. Lokalerna på "Den Gode Nabo" var fantastiska, utöver det vanliga. Gamla genuina trästockar och balkar möter nötta föremål från förr. Mitt besök och upplevelsen här slår faktiskt förra helgens besök på det kosliga utestället Mikrobryggeriet. Där brygger man sin egen Trondheimska öl, även det ett ställa värt att besöka... 




Bild från flickr


Denna flytande uteservering hör till "Den Gode Nabo" och här kan jag nu skryta med att jag varit. Det är väldigt mysigt att stå där på kvällen och lyssna till ljudet av vattnet, sipp på en öl medan man varvar ner efter en lång jobbvecka. 

Lördagskvällen/natten spenderades ihop med två tokiga och glada norskor på utestället 3B. Det var sannerligen en galen blandmix av olika typer av människor på det stället. Natten avslutades med nattamat på La Belles och sedan en långpromenad till Lärkendal där sällskapet bröts upp och jag och "Röda Faran" for vidare hem på tu man hand. Klockan slog 04.00 då jag bromsade in på gården utanför min enkla boning på Angelltröa (helgen innan tog jag och kompisen Ingrid inte oss hem fören klockan 05.00. Det blev övernattning hos Ingrid och mysig morgonstund ihop). Tänk att det alltid blir så sent när man är ute i byn här i Trondheim... ;) 



Jag gör även andra saker här i Norge än att vara ute och festar. Bland annat så uppmärksammar jag olika saker om detta underbara land. Nedan kommer några nya punkter på min Norge-lista...
 
32. Släppa styret!
Jag har noterat att det är oerhört viktigt som kille i Trondheim att kunna släppa styret på cykeln när man färdas byns gator fram. Här är det snarare ett måste att besitta denna färdighet än en kul grej. Kan man inte det så har man inte mycket att hämta. Överllt cyklar killar, småpojkar och Trondheimska män runt i byn utan att hålla i sig. Det verkar vara någon typ av manlighetsgrej här. Kanske är det så för att det är så pass vanligt att faktiskt färdas med cykel överallt. Hur som helst så är det ovanligt ofta förekommande att se småpojkar träna på denna ädla konst samt att se killar tampas med att låta bli styret i Trondheims många vanskliga uppförsbackar...  

33. År 1905
Är man i Norge så finns det ett världsviktigt datum man bör känna till som svensk.
Året är 1905, Norge avsätter Oscar II och bryter sig loss från Sverige.

34. Yoghurt 
Här i Norge verkar yoghurt anses vara barnmat. Det finns inga stora förpackningar (vanliga tetror som man har hemma i Sverige finns ingenstans att finna) utan enbart små brytförpackningar som rymmer ca 3 matskedar. De förpackningar Norrmännen anses vara stora påminner om våra svenska förpackningar för gräddfil.  Jag saknar Milko mer än någonsin och drömmer om deras goda sommaryoghurt....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0