Oslo, biljettbestyr och gentlemen



Just i detta nu, åter i Trondheim packandes för fullt inför färden som går om några ynka timmar hem till Sverige, Stockholm och så småningom Göteborg. Herregud! Jag kan inte riktigt greppa att detta är mitt liv nu. Det är jag och ingen annan som är med om alla dessa små äventyr. Jag menar 4 flygresor innom loppet av en vecka, inte riktigt klokt! Vem kunde tro att jag skulle leva detta livet för sisådär två år sedan? Inte jag i alla fall.
Jag hoppas att livet fortsätter vara precis såhär äventyrligt, nytt och härligt ett bra tag till. 

När som jag skumpade fram på flygbussen igår, på väg till Trondheim Lufthavn riktigt sjöng det i mitt bröst och en varm kännsla spred sig i hela mig. Det var så vackert att se den blodapelsinröda och orangefärgade himmlen avteckna sig mot de granklädda mörka, ja nästan blå bergstopparna. Solens morgonstrålar speglade sig i vattnet och allt var ljuvligt harmoniskt och lugnt. Vid ett tillfälle under denna magiska resa påminde mig landskapet om den fina boken Jonathan på Måsberget med de små söta vita och varmt inbjudande stugorna i kontrast mot det karga hårda berget. Pojken som var född utan vingar när alla andra hade. Det är en så fin bok med ett viktigt budskap. Om det finns en vilja så finns det en väg och ALLA är lika mycket värda. Något att tänka på i dessa tider då Sverige Demokraterna har sin frammfart i de svenska stugorna. Vit rök steg från mina varma läppar då jag klev ut i kylan efter den lilla bussfärden. Jag borrade ner hakan djupare i min stora halsduk som denna tidiga morgon virrats hela tre varv runt halsen och njöt av livet.     


    

Kallt och tidigt, men sammtidigt väldigt härligt och mysigt...




På flygplatsen, pirrig och fylld av förväntan...




Min felbokade biljett, mitt vatten och någon annans kaffe. Jag lät kaffemuggen stå kvar på bordet enbart för att den gjorde denna bild mer intressant. ;) Hi hi.




Utsikten från mitt fönster, jag satt precis vid vingen.




Gaaaaahhh! Snart dags att lyfta. Det här med flyg är allvarliga saker! ;)


 

I luften. Underbart, ja rent av himmelskt. Jag tycker precis som Maya på Indiska att man känner sig lite närmre alla de man saknar som lämnat jordenlivet bakom sig. Mina tankar gick så klart till vovven Tanja, farmor och farfar, farbror Jonas och så klart vännen Filip. <3





Dagens lunch, knaprig och underbart fräsch pizza.




Efter avslutat möte med dekoratörerna släpptes vi fria på Oslos gator. Jag slog följe med den nyfunne vännen och kollegan Monica. Vi besökte två olika Indiska-butiker, tog en fika och schoppade skor till mina skyltdockor.




Dags för hemfärd...


Denna dag började och slutade riktigt bra även om det var smått kaotiskt där emellan. Min biljett som var felbokad fick mig nästan att missa flyget men tack vare gentlemannen på flygplatsen löste allt sig och jag hade hela 2 minuter tillgodo innan planet lämnade Trondheim och kylan bakom sig. På tal om det, dags att slå ett slag för just gentlemen. Den som säger att det är en utdöende art har faktiskt fel (undrar om inte jag själv haft den inställningen förr, kanske rent av skrivit om den här!?). I alla fall verkar det finnas en hel del här i Norge. Under dagen som gick hölls dörrar upp och trevliga små gester och artigheter förekom överallt. En man t.o.m. bugade sig artigt och erbjöd mig ta hans plats i kön i affären. Det är tur att det finns fina människor i världen när det krånglar. Kanske var det det som gjorde att jag inte ens svettades över alla problem som hopades. Jag som är planerare och något av en kontrollfreak, otroligt!!! Jag förundras själv att jag tog det med sådan ro. Både biljettfel, tågförseningar, betalkortsstrul och byte av gate i sista minuten. Igår var en prövningens dag men jag måste säga att jag klarade mig riktigt fint och nu är jag säkerligen snäppet vassare och coolare i framtiden i liknande sittuationer.

Nu ska jag fortsätta packa och även försöka klämma in lite skypetid med syster Pernilla innan jag skuttar i säng för lite skönhetssömn. Om bara några timmar står TronderTaxi på min uppfart igen, om bara några timmar är jag i mitt älskade Sverige hos mina fina älskade vänner i Göteborg igen. <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0