MadlaSandnes och pepparkakorna som aldrig blev

.
.
Om en torsdagskväll (i förra veckan) var det några tappra som tog bussen hem till Oskar, Niklas, Alfred och Kim i MadlaSandnes för lite hederligt pepparkaksbak. Marja, Irma och jag (eller ska vi säga Mirja och Arma?) införskaffade diverse förnödenheter inför baket och skuttade sedan ombord på buss 29 glada, belåtna och med varsin chockladkyckling från chokoladefamilien tryggt vilande i våra magar. Ca 20 - 30 minuter senare var vi så på plats och pysmyset kunde börja.
.
Redan i hallen mötte Oskar upp vår muntra trio, han bar stolt på en tändare som han genast levererade till mig med en välkomstfras i stil med: Till dig, du vet att du vill. Sätt igång och tänd ljus... Sagt och gjort, så blev det så klart. Skorna krånglades av och sedan knatade vi alla fyra i samlad trupp in i det lilla köket där en munter Alfred och en glad Niklas hälsade oss välkomna käkandes på äggmackor så det stod härliga till. Det tog inte långa stunden innan ljusen brann på bordet, glöggen var värmd och bakningen kommit igång. Jag hade tagit med mig alla mina finurliga pepparkaksformar (mestadels festliga små djur) men tänkte så klart inte på att ta med kavel då ingen knystat något om detta. Men hey!! Vi är inte sämmre än att vi kan improvisera, vilket vi så klart gjorde. En urdrucken julölsflaska i äkta glas och en glöggflaska så det heter duga  (snarare buteljdunk) omvandlades med lite fantasi till kavlar för kvällen.
.
Mitt i allt julbaket kom en efterfrågan på julmusik. Då flertalet av de bedårliga bitarna inte föll i smaken så klingade strax glada och jazziga toner från Electric Banana Band ur högtalarna. Maja min Maja, min bitska lilla piraya! Är inte det passande julebaksmusik så vet inte jag. Stackars Josch fick sig nog lite av en chock, det är inte alltid lätt att vara ensam tysk i en grupp med fnitterglada och tokroliga svenskar. ;)
.
.
.
Alfred iklädd sin nya kärlek, mössornas mössa! <3 Bredvid kan ni skymta "glöggbuteljsdubken" aka kaveln...
.
.
.
Mjöldegochljusmys!
.
.
.
Något senare kikade även Joel, Josch och Madde förbi. En ytterst hårdtrafikerad kväll i MadlaSandnes, destinationen som alla taxichauförer fasar. - Jag vill åka till MadlaSandnes tack!
- Ska du till Madla eller Sandnes? ;P
.
På bilden ovan, från vänster: Josch, Joel, Piggelin, Niklas, Oskar, Alfed, Rödluvan Marja och så sötnöten Madde. Irma smyger runt någonstans bakom kameran medan Kim fotar.
.
.
.
Mössa är inne i MadlaSandnes...
.
.
.
Irmas pepparkaksgubbe och långstretschade panterkatt, kapsylsnigeln är Joels verk...
.
.
.
Sockersöta, eller!?
.
.
.
Alla mina pepparkakor blev brända men jag tröstade mig med det faktum att jag kavlade så tunnast och finast av alla. ;P En söt ekorre blev det ju i alla fall och vem är det som har bestämt att pepparkakor ska vara bruna, egentligen är nog svart en mer passande färg. ;)
.
.
.
Mystjejorna! <3
.
.
.
Ett av kvällens klipp, så klart innehållandes kvällens ord: Like a bauoss!!
.
.
.
När det bakats klart, den större delen av pepparkaksdegen blivit uppäten, x antal youtube-klipp beskådats och avnjututs och de ljuva tonerna dånat ut tog vi sällskap till bussen. Vi småsprang allihopa, för ve och fasa om vi skulle lyckas missa bussen och bli fast i MadlaSandnes och dess urmark i ytterliggare en timme!!! Som tur var hann vi mirakulöst nog med bussen och resterande delen av kvällen var räddad. Det var en något trött skara som skumpade hem mot Stavanger i kvällsmörkret, halvt om halvt sovandes, halvt om halvt sockerhöga... Ett skutt av bussen och en kort promenix på en knastrande grusgång senare vinkade Joel och jag farväl till Madde och Josch som fortsatte vidare mot nästa buss. Medan de knatade vidare i mörkret pyste Joel och jag hem till mig och kikade film och snicksnackade långt in på småtimmarna. Tänk att så många härliga människor och så mycket mys kan rymmas på en och samma dag...
.
.
Ett tack till Kim som jag "stulit" de 6 sista bilderna av. :D
.
.
// Josefin Piggelin Barfotabarn och Varmhjärta
.
.
.
.
.
.


Kommentarer
Postat av: Niklas Olofsson

Härliga Jossan! Klem!

2011-12-06 @ 22:50:12
Postat av: Niklas Olofsson

5 sekunder till Stavanger. Nytt rekord.

2011-12-06 @ 22:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0