Rivstart i Stavanger




Min lördag började tidigt, klockan ringde redan 06.30. Jag städade klart lägenheten och fixade till mig någorlunda innan jag började dragkampen av "Aset" och resterande packning till bussen. Klockan 11.10 var jag i luften och äventyret kunde börja på allvar...




Klockan 13.00 stod jag så äntligen åter på fast mark igen, denna gång i Stavanger. Jag fann "Aset" liggandes på en stor bagagevagn och släpade mig snart vidare till flybussen som skulle ta mig in till de mer centrala delarna av byn. Jag fick en snabb vägbeskrivning av den hjälpvänlige chaufören och innan jag visste ordet av klev jag av i en vacker omgivning i centrala Stavanger. Det första jag möttes av var en stor park, en vacker vit svan välkomnade mig till byn. Jag kunde inte få ett vackrare välkomnande. Träden var majestätiska, höga, knotiga och vackra. Det låg en kännsla av vår i luften och solens strålar smekte min kropp och värmde min själ. Jag visste redan i denna sekund att jag kommer trivas alldeles utmärkt i denna fantastiskt fagra by. Varm i hjärtat och med ett stort brett leende släpade jag mig vidare uppför de gatustensbelagda gatorna, förbi den gamla domkyrkan och vidare in i vimmlet av en liten färggran torgmarknad...  



En kaxig liten bråkmakare pockade på min uppmärksamhet, se bara så han tuffsade till sin fjäderskrud och skränade stöddigt mot mig.



Vackra träd...



Statyer som den ovan finns det gott om i Stavanger. Jag kan redan nu utlova att fler kommer visas här på bloggen.



Gatan där Indiska ligger...



T.o.m. Mc Donalds ser ju något charmerande ut i denna fantastiska lilla by med sina vackra vita hus klädda med enorma mängder snickerier och sköna detaljer...



Tinnar och torn så längt ögat kan se...
 


Mysiga små inbjudande gränder och krokiga avstickare finns överallt...



Ovan ser ni en av de fyra gatorna som går samman i ett fyrvägskors precis vid Indiskas entre..



Här ser ni korset...



Ännu en av gatorna som möter upp utanför butiken. Ovanför denna backe ligger ett fint gamalt torn omringat av en fantastisk utsikt över Stavanger.



Självklart fanns där också kanoner... ;)



Den tredje gatan...



Butiken



Det supervackra taket i Indiskabutiken. Tänk att jag har gläden att få jobba under dessa skönheter. :D



Högt i tak, det bådar gott. ;)



Efter att ha funnit fram till butiken gick jag självfallet in, lastade av mig alla mina tunga bördor, snackade med personalen (mycket trevligt gäng kan tilläggas) och sedan gjorde jag mig känd med både butikslokalen och lagret...



när klockan så småningom slog 16.00 mötte jag Christina, min nya sambo. Vi gjorde en snabbrunda några av byns butiker och letade förnödenheter till kvällens maskerad. Ja, ni läste rätt. Redan första kvällen blev det kalasane, störtdykning direkt in i det sociala. Underbart!



Såhär blev det till slut. :D






Kom igen katten, det svänger ju! ;)



Grrr!!!




Trots min tidiga uppgång så orkade jag hålla igång en bra stund in på småtimmarna. Klockan hade hunnit passera 03.30 innan jag la ner huvudet på kudden i mitt nya rum. Vilken fantastisk start på mitt nya liv. det kunde inte bli bättre! 

Idag, söndag har jag hunnit med en hel del härligheter med. Men det berättar jag mer om en annan dag för nu måste jag sova. Big day tomorrow! Första arbetsdagen, som jag längtar!!!

Puss på er alla!





Kommentarer
Postat av: MAMMA STINA

fina bilder ,det ska bli skoj att se det på riktigt, kommer i maj, när det är lite varmare. kram

2011-02-21 @ 13:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0