Pensionat Maren och Jan






Goda tider folkens! Igår checkade jag in på pensionat Maren och Jan, mitt rum stod färdigt med sängen bäddad och allt. Mitt kära värdpar lagade pizza och jag satt bekvämt tillbakalutad i en stadig gammal rutig och charmigt sliten fåtölj, ett av parets loppisfynd. Jan gick in för det hela lite extra, han hade matlagningsprogram och berättade steg för steg hur han gick tillväga. Jag medverkade självfallet villigt och ställde trixiga spörsmål om maten och hemliga knep. Pizzan blev riktigt lyckad och på något vis lyckades de lura i mig hela 2 josefinbitar (Jan skar, på begäran av Maren upp perfekta Josefinbitar. Lite mindre och lättare att handskas med).

Medan vi åt pizza kikade vi på det svenska humorprogrammet "Solsidan" som nu har börjat sändas här i Norge. Jag tror det gick hem. Efter det följde lite Grand Prix (Norges svar på melodifestivalen), snacka om hemska bidrag! Men det var riktigt morsamt ändå. Efter det följde ett väldigt kul program med massa humor, det var ett program som tidigare varit radiosänt, det var tre gutter som ledde programmet och de var alla helt underbara. Detta ska jag se på fler gånger, det kanjag lova. Det blev sedan mer tv-tittande och soffmys blandat med knasiga diskussioner. Tiden gick så fort och det var så trevligt. En riktigt underbar kväll!




I kapsylen som tillhörde min cola stod denna text...





Cool tavla på mitt rum som en av Marens vänninor gjort.
Det moderna levnadssättet möter det gammla traditionella. Jag trivs väldigt bra hemma hos Maren och Jan, de har ett sånt varmt inbjudande hem. Jag fullkomligt älskar blandningen på inredningan, gammalt och nött, möter nytt, färgglatt, stilrent och coolt. Mysiga bokhyllor, LP-spelare, skivsamlingar, mysiga designkoppar och personlig konst, en enda stor mix av härlighet!





Incheckad på rummet för kvällen. Tänk! Jag fick faktiskt sova bland fjärilar och blomster. Så gott som jag sov denna natt har jag inte gjort på väldigt länge. Jag fick sova hela natten igenom utan att vakna av svettningar och mareritter (mardrömmar). Det kan hända att det svala, dragiga huset med knakande väggar och vinande vindar är precis vad jag behöver just nu...

Som ni ser är jag fortfarande lite blek om nosen, men helt klart på bättringsvägar! :D




Jag kunde inte låta bli att spana ut i natten genom persiennerna på alla partydjur som levde runt där ute på gatan i mörkret. För mig är det rent underbart att få känna lite puls och att höra lite skrän från folk, helt annat än livet på Angelltröa i världens ände...




Hästi fick så klart slå följe till pensionatet, trots att det saknas micro att värma honom i.




Stuan...




Väggkonst, ett foto en kompis tagit. Väldigt talande konst, ganska dramatisk. Jag kallar den strandad val... ;)




Frukost i färg...
-Josefin, hur vill du ha ditt ägg? (och inte, vill du ha ägg?!) De är luriga de här norrmännen...




I vanlig ordning lyssnades det på sköna toner på LP-spelaren.




Maren och Jans nya muggar, riktigt snygga måste jag säga. Kul att det är PMS-färger, självfallet måste man ha sådana muggar om man är arkitekt så som Maren... ;)




Just i detta nu så är mitt kära värdpar ute på en liten tur, de ska kolla på konst och vara lite kulturella denna söndag. Jag ska banne mig göra som dem och införa mer av den varan i mitt liv. Men jag är inte helt ensam kvar i lägenheten, jag har sällskap av dessa två små raringar. Det bubblar mysigt och lugnande och jag njuter av att lyssna till vinden och husets hemtrevliga knakningar. Jag bara älskar gammla hus med själ i. Det ska vara lite dragigt, vint och snett, då trivs jag som bäst.




Väggkonst i härliga färger...




Här ska jag hänga idag. Kika ut genom stuans alla fönster och stirra på folk, jag får inte så mycket av den biten uppe på Angelltröa.

Innan Maren och Jan begav sig av idag, bara rent i förbigående så råkade Maren skiva upp lite melon som av en händelse hamnade på bordet precis bredvid min utvalda viloplats i soffan framför vinduet. Tänka sig... Maren gör små matfällor lite här och var omkring i lägenheten för att lura i mig lite smått nu och då. Hon tänker då på allt den där tjejen. Finare vän får man leta efter!





Nu ska jag fräsha till mig lite innan jag slänger mig på soffan igen med boken Ego Woman av Carolina Gynning. Det blir läsning och även lite mer fönsterkikande. Maren och Jan har ganska så underhållande grannar...

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Niklas Olofsson

Hej Jossi! Jag är så glad att du har så fina vänner! Ge dem en stor kram från mig! Hörs! Kram fr. P

2011-01-16 @ 23:23:41
Postat av: MAMMA STINA

viket trevligt pensionat, kan man boka in sig?

Skönt att höra att du börjar bli bättre, men tat`lungt ett tag till är du snäll. Bättre friskvård än fina vänner finns nog inte. stora kramen, mamma. Hälsa Jan o Maren, är evigt tacksam,

återgäldar gärna gästfriheten om de skulle få för sig att åka till dalom.

2011-01-17 @ 13:31:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0