Turelitur!






Idag började min dag kl 09.00 då jag efter många timmars hjälplösa försök till sömn stod upp (jag vaknade redan kl 05.12 med malande tankar om hur jag ska lyckas lösa allt inför flytten). Klockan 11.00 hade jag hunnit med att sleva i mig en skål med råggröt och stod ombytt och klar ute på gatan i väntan på Maren och skjutsen till Ranheim legesenter. Maren kom strax puttrande upp för de glatta/halkiga gatorna på Angelltröa och det bar iväg.

Efter ett snabbt besök och samtal med min läkare konstaterades att jag gjort oerhörda framsteg med mitt tillfrisknande. Nya blodprov togs för att kolla mina levervärden, de beskeden får jag först om ett par dagar Förmodligen är de inte helt fullt bra ännu men de bör vara rejält förbättrade. Oavsett så sjukskrev hon mig en vecka till för säkerhets skull men gav mig klartecken att börja jobba så smått om jag själv kännde mig redo. Så folk, håll i er!!! På onsdag denna vecka bär det äntligen av mot Stavanger. Wihooo!!!




Med dessa glada besked drog jag och Maren vidare på en liten biltur runt om i Trondheim. Första stopp blev Trondheims absoluta favoritbad om sommaren. Vi halkade oss ner mot vackerheten för att ta oss en närmare titt. Jag kan verkligen se varför så många vallfärdas hit i hettan för att svalka sina kroppar i denna natursköna härlighet med mysiga klippor, små vikar och med den fantastiska utsikten över de majestätiska fjordarna.
 



Underbart, kan inte beskrivas bättre.




När vi var "färdigbadade" drog vi vidare för att beundra arkitektur och konst i en stadsdel som sägs vara Trondheims svar på Köpenhamns Christiania. Anarki, extrema vegetarianer, barnhagar fyllda av spralliga friska barn och små getter, nytänkande, galande tuppar (ja mitt i stan!!!) och uttrycksfrihet, m.m. Fantastiskt!




Det första konstverket vi möttes av var detta färgsprakande unikum. Här har återvunna föremål sorterats in i färglådor, föremålen var utvalda till perfekt passform för varje låda. Häftigt!




Vackert, inte sant!?




Efter all färg kikade vi på något mer avskalat och naturligt. Vi kikade på denna pampiga byggnad, en arkitekts dröm och samtidigt mardröm. Ett mirakelbygge uppnåt med snäv budget. Otroligt!
 



Fina vinklar och spännande möten...




Denna byggnad fungerar idag som kollektivt boende, inte illa. Här skulle jag gärna bo.




Ett stycke staketkonst!




I området ligger en räcka med gammla, rätt så slitna och nedgångna hus. Kommunen planerade att riva dem men två kända norska konstnärer satte sigg upp emot det hlea och för att rädda byggnaderna så skapade de sin konst på själva husen. På så vis blev husen "k-märkta" att kunde således ej rivas. snyggt jobbat! ovan ser ni en av målningarna som räddade husen (tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på konstnärerna men om någon vill veta kan jag ta reda på det).




En tatueringsstudio vi passerade. Här skulle nog inte jag vilja bli tattuerad...




Streetart möter streetknitting, vilket vackert möte!




Tur att någon klädde denna nakna kalla lyktstolpen, allt för att skapa ett varmare och mjukare samhälle...




Efter att ha halkat runt på superisiga gator i regnvädret var vi både småblöta och lite slitna. Vi slog oss ner på ett mysigt café och delade på en stor kanna med presskaffe. Här satt vi ett bra tag och torkade, småsnackade, lapade kaffe och lyssnade på härliga dängor som sprakade fram i högtalarna. Mysigt var det! 




Cool, mysig och tidsförflyttande inredning...




Efter kaffestunden var vi uppiggade och redo att dra vidare. Här ser ni mig med vårt trogne färdmedel. I bakgrunden ser ni ett spår från kriget. En superstor bunker där bland annat ubåtar reparerades under andra världskriget.  




Här snackar vi tjocka väggar...




Säga vad man vill om krig och bunkrar men den här bunkern är i alla fall vackert åldrad...




Man kan riktigt känna hur mycket historia som ligger i denna byggnad.




Vackert på något sätt med allt det råa materialet och hur det slitits efter flera år av väder och vind.




Vackra ljusspel längs de höga väggarna.




Det blev även ett snabbstopp på en omvandlad bensinmack. Här renoverar man nu gammla möbler och säljer vidare, typ secoundhandverkstad.




Dessa två skönheter beundrade vi ett tag...




Härligt mönster!




Efter betongbunkrar och secoundhandkikning for vi till Ilsvika.




Mysiga små, små gator och färgglada hus. Maren trivs! ;)




Ännu en gång föll min blick och min kameralins på denna skönhet. Maren förklarade att det är en Trondheimsk ros, någon typ av kulturell symbol för Trondheims befolkning och stad.
  



Nere vid hamnen vid Ilsvika. Långt där ute ser ni ön Munkholmen som i många år fungerat som en fängelseö. Maren berättade att den danska kungen en gång placerade en man här då som försökte införa demokrati i Danmark. Tuffa tider!




Poséförsök i ett regnigt och blåsigt Trondheim. Silosen ni ser i bakgrunden ska tydligen vara färgsatt av en svenska, se där! ;)
 



Härliga hamn!




Glada miner i ett virvlande väder.




Snygga blå stenar staplade i en hög på gatan. Undrar vilken konstnär som ska "sätta tänderna" i dessa...




Som ni ser har jag haft ännu en fantastisk dag med min fantastiska vän Maren, den tjejen är verkligen guld värd!

Men nu har det blivit dags för mig att slänga mig i bingen. Förmodlingen kommer jag sova djupt efter denna intensiva dag fylld av härliga upplevelser.

Natta! 









Kommentarer
Postat av: pillan

Oj, men vilken spännande utflykt. Det finfina färglada konstverket ni hittade heter Rubriks Kurve och är gjord av konstnären Michael Johansson, en helylle snubbe som jag själv var och såg en utställning med i Växjö för inte så länge sedan. Det där är någont jag verkligen skulle vilja se... O alla vackra hus o grafitti o allt. Finast! Vi får nog ta en Trondheimrunda på sikt du o jag, trots att Stavanger hägrar nu närmast. Älskar dig. puss puss

2011-01-25 @ 07:37:46
URL: http://pernillanordman.blogspot.com
Postat av: pillan

rubiks kurve menade jag, Ooops!

2011-01-25 @ 07:39:30
URL: http://pernillanordman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0