"Dagen efter" & lördagstur runt om i byn






När andra människor är bakis och ligger hemma och drar sig i sina sängar medan de ångrar gårdagens många drinkar så är piggelinen redan, sedan länge uppe och skuttar. Här kommer nu en hel massa bilder från i lördags, även kallad "dagen efter". Jag hade en riktigt pysmysig stund med mig själv och min nyfunna förlskelse, Stavanger stad. Nu kanske ännu fler bitar faller på plats för er som funderar över hur jag kan trivas så otroligt bra i denna nya stad. Enjoy! :D
  
 

Det blev så klart en tur till domkyrkan, mitt i hjärtat av Stavanger.

 



Häligt vårigt med snödroppar utanför kyrkoporten...



Detaljer, detaljer. Överallt detaljer! :D




 



Massa sköna, gröna, gamla mossiga träd...



Sån härligt inbjudande mossa att man bara måste ta på den, i alla fall om man är ett barfotabarn. Så är det bara! :D




Precis bakom domkyrkan ligger en fin liten sjö, Breiavannet. Där det finns en sjö så finns det i regel även ett fint promenadstråk, likaså här. Jag skruttade runt både länge och väl och bara pysmyste bakom mina solbrillor och insöp våren, den friska krispiga luften och vackerheten omkring mig. Ljuvligt! Att dessutom smygkika på alla söta pappor med sina ungar som matar svanar, duvor, måsar och änder till hjärtans lust. Att se dem vara där i nuet och leva ut all den stolthet och kärlek de känner för sina små, då de tror att ingen ser på. Det, det är livskvalite och vackerhet på hög nivå. Det är sånna gånger som romantikern innom en blomstrar upp och hjärtat tar ett extra skutt av det nyfunna hoppet om att kunna få allt det där sliskigt klyschiga "kasta-mat-tillsammans-till-fåglarna-livet". Bara se på bilderna nedan. Pappan i sin gubbkeps och barnet som sträckersig efter mer bröd, och i förgrunden en stor fin gatulykta.






Jag vill också...






Breiavannet/svansjön...


 



 



Solsken och måsmys



Om ni tittar noga så ser ni en lurig liten filur nere i högra hörnet. Den lilla rackaren vill uppenbarligen vara med på bild, kanske blev han avundsjuk på att de söta små änderna alltid snor all uppmärksamhet!? Ha ha!

 




Att sitta lutad mot ett fint gammalt träd och se fåglarna virvla upp i en superfin organiserad oreda för att sedan flyga ut över vattnet i synkade svepande dykningar. Det är vackert det! Det känns riktigt mäktigt när så många småliv kan harmonera och sammkordinera så fint.






Här ser ni några av de många, MÅNGA duvorna som lever vid Breiavannet landa i trädkronan ovanför mitt huvud. Som sagt, mäktigt!

 



Duvor på rad och en mås fotad i en mindre smickrande vinkel. Ha ha! ;)




Jag i solskenet, men om ni tittar noga så lägger ni snart märke till den suddiga lille mannen med dragspel på parkbänken i bakgrunden. Han satt där i över en timme, spelade, sjöng, småtrallade och tjitttjattade med förbipasserande (vare sig de vill eller ej). Härlig människa! Det var så fint att befinna sig vid detta vackra vatten och att i tillägg få lyssna på skön musik. det förgyllde verkligen min dag. Tack till dig främling! 



Knotiga grenar och speglingar i vattenytan, vackert!

   



Jag och Breiavannet, vissta passar vi fint ihop!? ;)



Denna allvarliga man står framför domkyrkan och vakar över det stora torget som leder ner till Vågen (området runt "hamnen" där alla fina restauranter och uteställen ligger). Under armen håller han en käpp men enligt min mening kunde det lika gärna ha varit ett paraply, det skulle på något vis vara mer passande och verklighetstroget. ;P



Detta är statymannens utsikt... Inte fy skam det!


Hoppas ni njöt av den lilla turen, det gjorde i alla fall jag. Och ni andra, misströsta ej!!! Snart kommer bilder från de äldre delarna av Stavanger och det, det är vacker. Det kan jag lova!

Ha det fint!

// Josefin Piggelin Barfotabarn Partysvensk

 



Kommentarer
Postat av: s

Oj vilka fina bilder, akta huvudet på jobbet! måste skypa snart, skönt att läsa om Trine, så bra att Du hittat en vän på jobbet. stora kramen mamma.

2011-03-21 @ 22:51:56
Postat av: mamma stina

Som alltid vackra kort, gillade verkligen det snidade trädstycket, är det en bro?

Skoj att Du o Trine funnit varandra, akta ditt söta huvud på jobbet, ska vi skypa nån kväll, känns som det var ett tag sedan, stora kramen från mamma.

2011-03-21 @ 22:57:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0