Lyckligt läxslös



Vet ni vad? Det finns alltid något att glädjas åt och igår slogs jag av en liten insikt. Jag var på väg hem från jobbet, solen sken och det var så där härligt friskt ute. Framför mig tornade den maffiga, robusta domkyrkan upp sig mot en klarblå himmel. Jag insåg att jag var helt fri att göra precis vad jag ville med denna fina eftermiddag. Jag blir fortfarande smått chockad och lyckorusig då jag inser att inga läxor, möten eller förpliktelser ligger och väntar och stör. Där finns bara jag, min nyfikenhet och min fria vilja. Jag kan göra precis vad mitt barfotabarnshjärta önskar eller gå precis ditt piggelinbenen vill. Underbart!!! Här kommer äntligen lite fler bilder från min strapats runt om i Stavangers äldre delar...



Först en liten blixtvisit på torgmarknaden med alla sköna blomster.


Apstaty


Enligt Ole ska tydligen en uteliggare ha spenderat en natt innuti denna stora hatt. Det ser inte allt för bekvämt ut...


Vacker mur!


Snödroppar och mysmossa, lovely!


Hjärtat av Stavanger!?! Jag kan knappt bärga mig till i sommar då hela denna bydel blomstrar upp och får liv igen efter den långa vintern. Små butiker och trädgårdar som lockar av hjärtats lust.




Här beskärs träden noga och planteringarna är välskötta.


Vackert vitt och härlig gatsten. Dock mindre härligt för ett barfotabarn som är ute och rastar de höga hälarna med smal klack. ;P


Som tur är finns där en fotterapeute. ;)


Svindlande, små slingriga gator...


Härligt blå dörr...


Utsikt ner över "Vågen"...


Detta är nog min favoritbild från alla husbilder i detta område. Självklart och assande nog så är det även här mitt favoritpar Trine och Ole bor.

 
Här ser ni fasaden till parets boning, jag börjar så smått förstå färgvalet på dörren. Efter allt som föregår under festligheter i detta hus kan jag inte annat än att hålla med om att den giftgröna färgen passar väl. ;)




Utsikt att dö för! I bakgrunden ser ni en av de 3 broar jag brukar jogga över. 


Fler blåa, sköna dörrar...




Denna fina patinerade ledstång leder mig åter igen ner mot bykärnan och de mer "nya" delarna.
 

Kontraster. Gammalt, åldrat och nött möter nytt, hårt och gult... 


På en byggnad längst "Vågen" fann jag denna manick. Den påvisar vilket väderlag som råder, utifall man inte vet bäst man står där ute på kajen under bar himmel. ;)






Hoppas ni gillade den lilla turen. Jag kan i alla fall erkänna att jag älskar dessa delar av staden, här kommer jag hänga i sommar. 

Lotsoflove!

/ Piggelin




Kommentarer
Postat av: Little j

Herregud! Vilka vackra hus och underbara bilder!!! Du måste ta mig dit sen! Puss&Kram från lillsyrran <3

2011-03-23 @ 15:22:30
URL: http://juliaanordman.blogg.se/
Postat av: stina

Fina bilder, när jag kommer till dej så är det säkert ännu vackrare med uteblommor o planteringar. ska bli jättefint att gå där med dej, bra att du hinner reka lite innan, så jag inte missar nått. stora kramen mamma

2011-03-24 @ 13:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0