Jag knäcker...




Hej och hå! Det är redan tisdagskväll och jag sitter på mitt ostädade rum och myser med tända ljus och nötter. Ni vet sånna där jordnötter med skal som man alltid ser Piff och Puff släpa runt på i Kalle Anka. Jag har aldrig förr ätit det och jag har länge önskat prova, men det har bara aldrig blivit av. Inte förren ikväll. Jag kan konstatera följande: Det är pilligt, tidskrävande och någorlunda nyttigt, så självfallet föll det mig i smaken. Riktigt mysigt att sitta och knäcka nötter i det fladdrande ljusskenet (undrar föresten vart de små ekorrarna gör av alla skalen, vad jag kan minnas så är deras lilla bo alltid helt tomt efter vintern, hm...). Det enda som stör är högen med kläder som ligger och stirrar på mig från mina mjuka mossgröna matta. Som jag gleder mig till nästa vecka då jag och Trine ska ta oss en tur till IKEA, jag behöver MÅNGA fler galgar (eller hengere som det även kallas här i Norge). Ska bli skönt att få ordna upp i garderoben ordentligt, städa ur alla skelett...



Något annat som jag läääääänge velat gjort, ja faktiskt ända sedan mellanstadiet och 6:e klass, är att se filmen "Häxorna". En film av en av Roald Dahls fantastiska böcker. Vi hade nämligen högläsning med den boken i skolan och vi skulle som avslut se filmen, självfallet var jag sjuk den dagen och missade fimen. Det har jag faktiskt burit med mig och äntligen i söndags var det dags att släppa det. Drömmen kom till verklighet då jag och Christina sjunkit ner i sofforna igen efter vårt tyska finbesök, vi pysmyste i soffgruppen och kikade film (inte kunde jag ha anat att jag skulle komma att se just denna film på norska så många år senare). 



Besöket vi hade den stora äran att ha hos oss var ingen mindre än Julia och hennes bror. Ett besök som var oerhört trevligt. Vid vårt lunchbord runt den hemalagade pizzan talades inte mindre än 4 olika språk denna förträffliga söndagsförmiddag. En härlig blandning och inte illa hjärngympa dagen efter en rejäl fest. Där var norska, svenska, tyska och engelska, allt i en härlig blandning. Jag imponerade på mina tyska vänner då jag överhörde deras samtal (på tyska) om att de var hungriga. Utan att tänka mig för så föreslog jag att vi skulle laga mat ihop för jag var också hungrig. Så förvånade de blev, även jag då jag insåg att jag utan problem snappat upp deras tyska samtal. Sagt och gjort, så blev det! Pizzan blev toppengod och stämningen kunde inte ha varit finare...




.... Särskilt inte efter humörhöjaren "Eat Pray Love", en film med Julia Roberts som vi alla såg tillsammans. En film jag varmt kan rekomendera er alla att se. Jag har funderat över att se den ett antal gånger men alltid ställt den tillbaka i filmhyllan, avfärdad på grund av det kjedliga omslaget. Inte behöver väl jag se ännu en film med Julia!? Men jo, det behövde jag och se den, det ska jag göra flera gånger om. Helt underbar film!!! Jag har den t.o.m. i min ägo redan och kanske det även blir att se den igen redan ikväll? För vet ni vad, det här barfotabarnet har sovmorgon och börjar inte förren kl 12.00.  Wieee!!! Filmen tar upp kluriga frågot om livet, meningen med det och kruxet med kärlek. Precis vad jag behöver nu när huvudet snurrar som mest och jag inte riktigt vet vad som sker kring mig här bäst som jag svävar runt i min bubbla av livsglädje och vårkännslor. Jag har även fått låna boken på norsk (selvfulgelig) av Christina så den ska jag sätta tänderna i snart.

Ännu en fantastiskt fin dag går till ända. Kvällen har spenderats med Christina och Kato, filmmys med tända ljus och språkmissar. Ha ha! Kato gick precis och jag ska nog snart ge upp för kvällen. Men först lite sköna toner i natten...





Natta folkens!






   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0