Fisketur!?

Ja någon vidare tur kanske jag inte hade i söndags eftermiddag (det enda jag lyckades fånga var lite sjögräs) men på en kortare fisketur var jag i alla fall. Joel lärde mig fiska med kastspö och visade även den ädla konsten att falla graciöst på vått gräs, hur man landar rakt på rygg så att man inte bryter eventuella "föremål" man håller i händerna. Ha ha ha, eller jag menar oj gick det bra!? ;P Tänk att jag alltid lyckas med att skratta först och kolla efter skador sen. Som tur var gick det fint även denna gång. Vi var ute på den lilla ön "Hundvåg" på ett par moss- och lav-rika klippor. Vackert var det och ganska så mysigt att stå där och kika ut över havet, att betrakta och beundra djurlivet småhuttrandes av feber men varm i hjärta och hand. Efter gårdagens fiskelektion kan jag konstatera följande: 1. Kastspö är överskattat. Det är inte i närheten av så mysigt som hederliga gamla metspön. Tacka vet jag det röda flötet som bara ligger och kosguppar stilla och fint, enkelt att se och så gott som ansträngningslöst. 2. Med kastspö är det svårare (i alla fall för en amatör) att avgöra om det i är napp eller om det helt enkelt bara rör sig om ett hederligt härligt bottennapp. 3. Smultronställen finns överallt i Norge. Nu har jag funnit mig ännu ett badvänligt och naturskönt ställe att mysa runt på om sommaren. Tur att tiden i Norge går i rasande fart så att det snart är sommar igen. ;) 4. Om du ska fiska i Stavanger, ta på regnavstötande kläder. Sannolikheten att det blir regn är tämligen hög och halkigheten på gräset likaså. 5. Converce är inte de bästa skorna för fiske, det passar lika dåligt som kort kjol och strumpbyxor...
// Josefin Varmhjärta Barfotabarn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0