En helg i vårens tecken

 
 
Äntligen har ljuset hittat sin väg tillbaka till Oslo och Grefsenveien. Jag njuter av min lediga helg och laddar batterierna inför vecka 12 då äntligen mitt älskade Granit Frogner ska bli ombyggt. Det kommer bli två intensiva veckor med bygge för att få in det nya konceptet i båda Norgebutikerna, spännande värre!
 
 
 
 
 
I lördags gjorde jag ett kort besök på Storo köpcenter, jag föll pladask för en blommig dröm till kjol (ses på bilden ovan). Nu vill jag bara ha lite mer värme och sol så jag får möjlighet att ta mig en premiärtur i den skira skönheten.
 
Helgen har för övrigt fördrivits med storstädning och lite ommöblering och omstyling av vardagsrummet.
En hel hög med kläder har tvättats och det finns inte ens ett spår av disk i diskon. Ljuvligt!
Konstigt det där med vad lite solsken och ljusare tider kan göra med en. Plötsligt har man lite mer ork till övers och den där lusten som kittlar om förändring som man bara måste ge vika för faller på. Som vanligt när våren står för dörren infinner sig den där konstiga känslan av både välbehag, lust att rusa fram och lite framtidsängslan och oro. Det är som att våren rycker upp oss alla ur vår dvala och tvingar oss att möta oss själva i spegeln med allt vad det innebär.
 
 

Hur mycket jag än möblerar om, målar, spikar upp tavlor och egna fondväggar, fixar till och ändrar så blir det aldrig riktigt så som vi vill ha det. Det går inte att komma ifrån det faktum att vi hyr någon annas dåligt planerade boende. Det är uppenbart att ytterst lite eftertanke, kärlek och planering har gått åt till att "färdigställa" vår nuvarande lägenhet. Det är som att man bara slängt in det allra nödvändigaste utan någon känsla. Nu mer än någonsin skriker både Joel och jag efter vår egen lägenhet. Vi är så trötta på att dela tvättstuga med slaskigt folk som lämnar hundhår i stora tussar överallt, trötta på att inte ha diskmaskin, trötta på grannar som bestämmer sig att det vore skoj med lite disco kl 04.00 på en torsdagskväll, irriterande less på att gå in i porten och mötas av rök och gräsdoft och framför allt trötta på att behöva stå ut med alla skavanker och outtänkta lösningar som är överallt i lägenheten. Vi vill ha tillbaka  kontrollen över våra liv och vi vill finna harmoni i vårt boende. Just nu är känslan av att sitta fast och att vara i andra människors våld väldigt påtaglig. En sak är vi båda rörande eniga om och det är att ett besök till banken för att höra om lånevilkor måste göras illa kvickt. 
 
 
 
 
Förändringarnas vårvindar blåser ännu en gång och vi vill vara med i virveldansen, fria och efter vår egen pipa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0